fbpx
with Brak komentarzy

Promocje na Black Friday: szansa czy pułapka dla kameralnych biznesów?

Jeśli prowadzisz biznes online, pewnie też się zastanawiasz: czy warto wziąć udział w tej gorączce zakupów, szczególnie mając kameralną działalność solo lub z małym zespołem? Moja odpowiedź brzmi: to zależy. Wszystko sprowadza się do tego, co chcesz dzięki temu osiągnąć.  

 

Black Friday – szansa czy przesada? 

Na początek kilka plusów: w jaki sposób udział w Black Friday może pomóc Twojemu biznesowi:  

 

  Zwiększasz sprzedaż dzięki zniżkom. 

Klienci w tym czasie są bardziej skłonni kupować, bo liczą na wyjątkowe okazje. Obniżka ceny może przyciągnąć tych, którzy do tej pory się wahali. Przykład? Zniżka 20% na kurs online może być wystarczającą motywacją dla kogoś, kto od dawna miał go w koszyku, ale cena była dla niego za wysoka. Promocja na Black Friday może być impulsem, który przełamie te wątpliwości.

 

  Masz szansę na odświeżenie starszych produktów, które ciężko byłoby teraz samodzielnie promować.  

Jeśli masz produkty, które nie sprzedają się już tak dobrze (np. e-booki, które powstały jakiś czas temu lub nagrania warsztatów), to promocja z okazji Black Friday to świetna okazja, by połączyć je w pakiet, pokazać w nowej odsłonie i sprzedać w atrakcyjnej cenie. Klienci kochają zestawy – to dla nich poczucie większej wartości za niższą cenę.  

 

Możesz podkręcić sprzedaż swoich produktów evergreen.

Jeśli oferujesz produkty edukacyjne (np. kursy online, webinary, e-booki), które można kupować przez cały rok, Black Friday to moment na przypomnienie o nich w wyjątkowy sposób. 

 

Dzięki specjalnej ofercie możesz dotrzeć do nowych odbiorców i zwiększyć sprzedaż bez dodatkowych kosztów produkcji. Nie zawsze musisz grać ceną. Może wystarczy, że dodasz jakiś atrakcyjny z punktu widzenia Twojego klienta bonus? Dodatkowa checklista, wsparcie grupy w komunikatorze lub możliwość jednorazowej konsultacji z Tobą, to elementy, które podnoszą wartość tej oferty, przez co nawet jej standardowa cena wydaje się bardzo korzystna.

 

➕ Chcesz powiększyć bazę klientów i/lub subskrybentów? Dzięki Black Friday sporo nowych osób może się dowiedzieć o istnieniu Twojej marki.  

 

Promocje typu „szalona zniżka -70%” na mały produkt, jak e-book czy mini-kurs, mogą pomóc w pozyskaniu nowych klientów, którzy wcześniej o Tobie nie słyszeli. Nawet jeśli zysk z tej jednej akcji jest niewielki, to inwestycja w przyszłość – zadowolony klient może wrócić po coś większego. Zwłaszcza jeśli mu to zaproponujesz w dobrze dobranym produkcie typu up-sell czy cross-sell.

Nawet jeśli te nowe osoby nie kupią od razu, mogą zapisać się na newsletter lub zacząć obserwować Cię w social mediach, co w dłuższej perspektywie zwiększy Twoją widoczność w sieci.

 

Dlaczego Black Friday nie zawsze się opłaca?

Są jednak sytuacje kiedy udział w Black Friday może Ci przynieść więcej stresu niż korzyści: 

❌ Zalew ofert ze wszystkich kategorii dookoła może być przyczyną braku widoczności  Twojej oferty.

Wokół Black Friday konkurencja jest ogromna. Nawet jeśli masz świetny produkt, ciężko się przebić w gąszczu komunikatów od wielkich marek. Klienci mogą po prostu nie zauważyć Twojej oferty… 

 

 

❌ Nie daj się zaskoczyć wysokim kosztom reklamy.

W tym okresie ceny reklam w social mediach szybują w górę. Jeśli dodasz do tego obniżkę ceny produktu, to finalne pytanie brzmi: czy to się w ogóle opłaca? 

W kameralnym biznesie każda złotówka ma znaczenie, więc warto dokładnie sprawdzić, czy promocja się zwróci. Nawet jeśli Twój cel jest czysto wizerunkowy i liczysz się z tym, że zysk może być malutki albo wcale, to i tak zaufaj Excelowi i oceń czy taki koszt dotarcia do klienta jest dla Ciebie akceptowalny.

 

❌ Duże zaangażowanie przy niskiej marży to spore ryzyko dla Twojego biznesu.

Jeśli Twój produkt pod kątem promocji czy obsługi klienta wymaga dużo pracy, to znowu pomyśl, czy potencjalny zysk jest tego wart. 

Dodatkowy czas ma swoją cenę, a jak do tego dodasz obniżkę swojej oferty, to na końcu może się okazać, że dopłacasz do interesu. 

 

Jeśli jednak masz ochotę na szybką akcję sprzedażową na Black Friday to:

  • Przeceniaj wyłącznie małe/średnie produkty do samodzielnej pracy, które mogą pełnić rolę produktów wejścia do Twojej oferty.
  • Wybierz produkty skalowalne: najlepiej sprawdzają się e-booki, kursy nagrane wcześniej, pakiety webinarów – coś, co nie wymaga Twojej dodatkowej pracy po zakupie.
  • Jeśli nie chcesz obniżać cen, to zwiększ wartość swojej oferty: przygotuj pakiety lub dodaj do produktów bonusy.
  • Nie obniżaj cen swoich produktów premium, czyli takich, w których kluczowe jest Twoje zaangażowanie (współprace 1:1, konsultacje, mentoringi, programy VIP). Obniżanie cen produktów lub usług premium może działać na Twoją niekorzyść. Tego typu oferty są zazwyczaj kupowane przez osoby, które bardziej cenią jakość i indywidualne podejście niż promocje cenowe.

 

Nie czujesz Black Friday? 

Spokojnie – nie musisz brać w nim udziału na siłę, tylko dlatego, że „wszyscy to robią”. Zamiast tego możesz zdecydować się na inne formy promowania swoich produktów w czasie, który Ty sama wybierzesz.   

 

👉 Możesz zadbać o swoich lojalnych klientów w wyjątkowy sposób.  

Stwórz specjalną ofertę wyłącznie dla obecnych klientów. Na przykład „zniżka za lojalność”, „prezent na urodziny” (jak znasz datę) lub dostęp do nowego produktu przedpremierowo. Klienci lubią być doceniani, a takie działania budują relację i pogłębiają zaufanie.

 

👉 Przeprowadź promocję na swoich zasadach w innym terminie.  

Jeśli chcesz zorganizować akcję promocyjną i obniżyć ceny postaw na coś mniej oczywistego. Na przykład akcję Mikołajkową, z okazji urodzin Twoich lub firmy albo z okazji dnia XXX, który wiąże się z Twoją ofertą (Dzień Psa, a Ty sprzedajesz poradnik Jak dobrze opiekować się psem). Jest duża szansa, że Twój komunikat nie zginie w tłumie podobnych wizualnie czarnych ofert, a klienci zapamiętają to jako coś oryginalnego.  

 

Podsumowanie – czy Black Friday jest dla Ciebie?

Black Friday może być świetną okazją, ale tylko wtedy, gdy masz jasny plan i przemyślaną ofertę. Pamiętaj, że to Ty decydujesz, na jakich zasadach grasz w tę grę. Nie ma sensu robić niedopracowanej obniżki na ostatnią chwilę, bo „wszyscy to robią”. Promocje robione na ostatnią chwilę mogą być mniej atrakcyjne lub chaotyczne. Jeśli klienci zauważą braki (np. problemy techniczne, mało konkretne komunikaty), może to negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek. A tego przecież nie chcesz, prawda?

 

Zamiast tego skup się na:  

  • Dopasowaniu akcji promocyjnej do swoich klientów, daj im to, co faktycznie będzie dla nich atrakcyjne i wartościowe.  
  • Rozważ, czy zysk przewyższy koszty (poświęcony czas, koszty reklamy, obniżka, jaką zakładasz), a najlepiej to dokładnie policz.  
  • Nastaw się na budowaniu relacji z klientami, bo to one przynoszą długoterminowe efekty.  

Prywatnie też czasem korzystam z Black Friday. Czekam na promocje w ulubionych markach kosmetyków – to dobry moment na uzupełnienie zapasów. A skoro koniec listopada to czas myślenia o prezentach świątecznych, zdarza mi się kupić coś wcześniej w niższej cenie.  

 

Ale nie szaleję – wybieram tylko to, co naprawdę potrzebne. Może warto podejść do Black Friday w swoim biznesie z podobnym nastawieniem?  

Jeśli zastanawiasz się nad współpracą z project managerką i/lub potrzebujesz pomocy w poukładaniu Twoich zadań, rozpisaniu projektów, a także stworzeniu powtarzalnych procesów i procedur, skontaktuj się ze mną i umów na niezobowiązującą rozmowę wstępną - chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Zostaw Komentarz