Jak zostać wirtualną asystentką?
Od czego zacząć pracę w branży wirtualnej asysty?
Od zadania sobie kilku ważnych pytań oraz self-audytu, czyli oceny swoich zasobów.
Mam na myśli Twoje umiejętności, doświadczenie zawodowe, kompetencje miękkie.
I to, jaki masz na siebie pomysł w tej branży:
- Czy już wiesz, komu chcesz pomagać? (“idealny klient”)
- W jakim zakresie chcesz wspierać przedsiębiorców?
- Jakie obszary zadań Cię najbardziej interesują?
- Czym chciałabyś się zajmować, a jeszcze tego nie potrafisz?
Twoim podstawowym zadaniem na początek jest research i pozyskanie takich informacji, dzięki którym będziesz mogła ocenić swoje startowe kompetencje.
Polecam dołączenie do grup dla WA na Facebooku w celu lektury pojawiających się tam ofert pracy. A także przejrzenie stron internetowych czy profili innych WA, których zakres działania pokrywa się z Twoimi zainteresowaniami.
Dzięki tym informacjom zyskasz ogląd na to, co się aktualnie “dzieje na rynku”:
- Czego najbardziej potrzebują osoby poszukujące wsparcia w postaci wirtualnej asysty?
- W jaki sposób wyceniają swoje usługi inne, dłużej pracujące WA?
- Jakie są obecne stawki godzinowe / ceny za projekt i od czego to zależy?
Zawód wirtualnej asystentki oznacza nieustanne dokształcanie się, nie tylko na początku.
Materiałów w różnej formie nie brakuje: e-booki, webinary czy treści w mediach społecznościowych. Jednak nadmiar tej wiedzy, zwłaszcza na początku, może Cię nieco przytłoczyć. Możesz skrócić tę samodzielną ścieżkę i skorzystać płatnej z pomocy. Najpierw jednak zapoznaj się z darmowymi treściami i na tej podstawie wybierz doświadczoną WA, z którą najbardziej rezonujesz.
Myśląc na poważnie o pracy w wirtualnej asyście, miej też na uwadze, że oprócz konkretnych umiejętności i bycia na bieżąco, nieodzowne będzie też wejście w “buty przedsiębiorcy”.
Oprócz samej pracy na rzecz klientów będziesz musiała się również zająć funkcjonowaniem i rozwojem swojej działalności. Dbać o sprawy formalne, organizacyjne i marketingowe.
Wirtualna asystentka to podwykonawca i jednocześnie partner w biznesie.
Pierwszego klienta możesz pozyskać wśród znajomych, albo znajomych Twoich znajomych.
Kluczowe jest poinformowanie otoczenia o Twojej nowej pracy, pokazanie czym się zajmujesz np. poprzez zaproszenie znajomych z profilu prywatnego Facebooka na fanpage nowej marki osobistej. Albo prezentacja innego Twojego miejsca w sieci, z którego będzie jasno wynikać, w czym możesz pomóc i jaka jest Twoja oferta.
Z mojego doświadczenia wynika, że jest jeszcze wiele osób, które nie mają pojęcia, że istnieje taki zawód jak wirtualna asysta i jak pomocny może się okazać w ich biznesach.
Ważna jest też stała aktywność w sieci, udział w różnego rodzaju wyzwaniach, pokazywanie się na Instagramie, Facebooku czy LinkedInie - w miejscach, gdzie jest Twój potencjalny, wymarzony klient. Nigdy nie wiadomo, kto i kiedy Cię zauważy, zapamięta, a potem zaprosi do współpracy 🙂
Jeśli po lekturze tego wpisu nasunęły Ci się jakieś pytania, to nie wahaj się ich zadać KONTAKT
Zostaw Komentarz